Stella rapporterar från praktiken


Hej!
Jag som skriver heter Stella och går i klass 3H. Just nu är jag på praktik hos kallblodstränaren Jan-Olov Persson. Jag var här i våras med och trivdes superbra. Gården ligger utanför Hudiksvall. Han är en av Sveriges störta kallblodsränare och på gården finns 73 hästar var av majoriteten är hingstar och några valacker men inga ston. Stona bor på granngården eller i stallarna inne på Hagmyrens travbana. Janne (Jan-Olov) är även ägaren till Sveriges vinstrikaste kallblodshingst Järvsöfaks. Han har segrat i 201 av sina 234 starter och i 198 av dem med Janne som kusk och tjänat ca 21,3 miljoner kronor.


Jag har min praktik i unghäststallet vilket består av ett litet stall på 4 boxar och 3 lösdrifter.


Under min första vecka har jag bland annat kört Jannes tvååringar och hjälpt till med att förbereda ettåringarna för tömkörning vilket innebär att ställa upp dem på gången, borsta kropp, man och svans samt sätta på dem käkhuvudlag. Sela hästarna görs när de som varit ute med hästen innan är tillbaka och då också selen. Det finns bara en sele för tömkörning 


Hästen på bilden heter Garli Kongen men kallas Löken då ?Garli? nästan låter som garlic på engelska vilket betyder vitlök. Han är mycket trevlig att ha och göra med.

Den hårfagre hingsten heter Smedsbo Faksen. Han står uppe i stora stallet där avels- och tävlingshästarna är.

Ha det gött igelkött!
/Stella


Järvsöfaks
Unghästar i lösdriften
Häst under inkörning
Smedsbo faksen
Trackback
RSS 2.0