Tisdag

Idag gjorde jag och Jenny stallet och Emma gick runt i hagarna och fyllde vatten och tog bort "farliga" föremål så som pinnar, spikar och stålband och nät som skyddar träden men nu blivit farliga för hästarna. 
Bra jobbat Emma!!
Vi samlade även in träckbollar som skickas iväg för att kolla om dom har mask.

Igår kväll blev jag uppringd och ombedd att komma ner till stallet vid kvällsfodringen.
Joppe hade sår och var svullen insida v,fram som man missat vid intaget.
Det var bara att göra rent,tempa och lägga ett bandage som skydd och även för att hålla ner svullnaden. Efter samtal med veterinär Marianne så avvaktade jag till idag och fick en tid på kliniken för att kolla så inga främmande föremål satt i såret.
Dålig bild men ni ser vart det sitter

Jag lastade både Joppe och Takida vid 13:10 och begav mig till kliniken. Skönt att ha snälla självlastande hästar när man är själv.

Först tittade vi på Joppe:

Vi skrittade och travade först i löpgången och han visade ordentlig hälta på vänster fram ben. 
Sedan röntgade vi då det är nära till benet på just det stället,Och om det fans något främmande föremål där inne.
Efter det så sonderade (tittar hur djupt det är)vi såret ifall vi var tvungna att lägga dränage men som tur var hade det inte blivit några fickor.
Så dom tvättade ordentligt och la ett nytt jätte bandage. 
Tack för det snygga bandaget Isabelle👍🏻
Boxvila i 5dagar  och medicin 2ggr/dag sedan skritt och återbesök om 14 dagar.
Vi mätte honom för att uppskatta vikten så han skulle få rätt mängd medicin och han väger ca 505kg.
Fick så fina kommentarer om våra hästar idag så det värmer i hjärtat.
 De sa att våra hästar alltid är så blanka och fina och ser så välmående ut.

Så min uppmaning till er alla
- Var mycket noga med daglig visitation av era hästar så det upptäcks i tid.
En sån här skada kan vara livsfarlig om den suttit över en led och man inte upptäck det i tid.

Joppe väntar på sin tur


Trött inne på röntgen
Rakat,sonderat och rengjort



Jag hade även med Takida på återbesök med hennes hov.
Sonny hovslagare och David klämde och kände och jag sprang.
Sonny slog på skon igen.
De kom fram till att ge henne vila i 7dagar till och sedan börja jogga. Hon har väldigt tunna och känsliga sulor i hovarna. Så mjukt underlag att springa på för hennes del. Inget mer GP utan hon får träna på flisen i fortsättningen.
Joppe och Takida i sina "väntrum" på kliniken.


Väl hemma var det bara att göra rent bussen och parkera den och sedan byta bil och åka till Apoteket för att hämta Joppes medicin och avmaskning till katterna.
Lärare Ellen och hennes djurvårdselever ska hjälpa oss med avmaskningen på tisdag.
Sedan tog jag in hästarna,spolade ben, lindade ben, skrev information om Joppes medicinering, ringde hovslagare som kommer i morgon och fixar Hälge och Blomman, sedan fodring.

I morgon åker jag till Enköping och tittar på en 5årig valack hos Tommy som vi lärt känna hos Båth.
Spännande.

På Fredag ska jag på återbesök med Hälge för att se om vi kan börja trava igen efter sin lilla blödning på baksidan av hasen. Håll tummarna!

I helgen är det jag som jobbar i stallarna

Tack Maja som fodrade hästarna ikväll!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0