Sjuk häst

I måndags morse när jag fodrade såg jag direkt att Luckys ena bakben var stocktjokt, tänkte att jag fodrar klart och sedan tittar om jag kan hitta något sår som kan ha orsakat svullnaden.

När jag sedan tog ut honom ur boxen så såg jag att ALLA ben var tjocka😱 och inga sår i sikte.

Ringde vår veterinär Marianne och rådfrågade.
Jag tempade men tempen var normal och alla andra tecken var normala.
Fick sedan höra av Jenny att han haft så här en gång när jag var föräldraledig för 1år sedan. 
Ringde vår klinik Evidensia i Stav och bad dom kolla i hans journal vad det stod och vad dom gjorde den gången.
Jag tog två rör blod och åkte bort med det för analys, då dom misstänkte virus förra gången men det visade ingenting då.
Men denna gång var det så och blodet skickades vidare till Uppsala för vidare analys.
Vi isolerade Lucky direkt!
Han har något virus men man vet inte vad?
Så nu är han fortsatt isolerad och ska skritt motioneras för att se om vi får bort svullnaden ur benen och fortsätta hålla koll på tempen.
Under tiden så är det jag och Jenny som sköter om honom.

Håll tummarna att han blir frisk och kry fort ✊🏻

Frambenen
Bakbenen
Trackback
RSS 2.0