Nu kör vi igen

Hoppas ni haft en härlig jul och nyårs ledighet.

Jag jobbade jour den 26/12 och på morgonen hadde lilla ridhästen Wilma kraftiga koliksymtom, hon var behandlad av veterinär kvällen innan men blev tydligen sämre under natten igen. Det var bara att lasta och åka till Ultuna för hon var så pass dålig.




Väl där gjorde dom alla tänkbara undersökningar och det togs både blodprover och prover från tarmen.
Och Lene fick hjälpa till och ge dropp.


Om jag ska vara helt ärlig trodde jag hon skulle dö rakt framför ögonen på mig och Lene som var med mig och det sa jag till henne oxå så hon var förberedd på att det kunde ske.
Veterinären sa att dom kanske var tvungna att göra en buköppning men först ville dom se om medicinerna hjälpte henne så vi åkte hem.

Vid 17 tiden ringde dom och sa att hon låg helt på sidan och att dom skulle köra in henne på operation.
Det var några jobbiga timmar då man inte visste om hon skulle klara operationen. Men kl 21:20 ringde veterinären och sa att hon klarat operationen och hon stod upp på uppvaket.
Wilma hadde drabbats av tarmvred, tarmen hade även hängt upp sig på njurligamentet och det var stopp. De var tvungna att öppna tarmen och spola rent också.
Vilket hästjobb veterinärerna gjorde för Wilma.
Hon blev kvar på sjukhuset i sju dagar och nu är hon hemma sedan en vecka tillbaka och mår bra. Hon står på box och får gå korta promenader på dagarna. Om en vecka ska stygnen tas bort och sedan är det bara en vecka kvar tills hon får komma ut i sjukhage.

Så här ser operationssåret under magen ut.

Som ni ser har hon tappat massa kilon efter operationen. Ingen rumpa kvar och smal å eländig.


Men hon tar sig fort nu när hon får äta massa Hö igen.

Det var inget roligt nyår för lilla Wilma men nu får vi hoppas att hon har många fler att se fram emot.

Åter till Travhästarna:

Ja ni dom har varit mer vilda än tama denna vecka kan jag lova och stackars Tuva fick sig en resa med Lady som var lite väl laddad, men som tur var gick det bra med alla inblandade.
Jag körde Ödla och ni som känner henne vet hur lat hon är men nej nej hon var helt vild, bockade och höll på!!!!
Galenpanna!

Nästa vecka blir spännande när jag  tar med mig 3orna och hästar till Solvalla för att köra banjobb.

/Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0