Låååång fredag

Precis hemkommen från Ultuna 02:30 dit vi åkte med en ridhäst (Racing) som hade kolik.
Hon hittades liggandes i hagen så veterinär Marianne tillkallades som undersökte och då hade hon bla 140 i puls vilket inte är bra. Vilo puls ligger på ca 28/40! Jag tog över eftersom
jag har jour i helgen, jag kollade henne kl 19 och då var pulsen 88 fortfarande för högt och hon var jätte loj hade då 39.1 i temp mm kollade igen kl 20 och 21 samma puls men tempen sjunkit till 38,8. Vi bestämde att vi måste åka in så jag och sambon åkte i väg till Uppsala.
Väl där så vägdes hon, hon vägde 432kg sedan gick vi iväg och skrev in henne och sedan började undersökningen. Först gick dom in i ändtarmen och kände och sedan sondade dom då för man ner en slang i magen genom näsan. Pulsen var nu 64, tempen 38,5.
Efter det togs ett prov på tarmvätskan. Sedan ställdes hon på dropp över natten och vi åkte hem.
Det kan vara en inflammation i tjocktarmen.
Vi får hålla tummarna att hon repar sig under natten och att hon snart får komma hem igen.
Nu måste jag försöka sova lite upp kl 7 igen för jobb och kurs.

Sov gott!
Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0