Detta är oxå roligt!

AMANDA SATSAR PÅ MONTÉ 2012-07-03 Amanda Appelbro är en av våra montétalanger i Sverige. Just nu har hon sommarlov som spenderas i Stockholm och i Skåne då hon hjälper till hos Joakim Lövgren och när de ringer tar hon chansen att åka ned för att köra lite häst och umgås med vännerna i Skåne. När Amanda inte är i Skåne och jobbar, letar hon efter en ny tävlingshäst i Stockholm där hon även bor. Hon är sjutton år gammal och ska börja det andra året på Berga Naturbruksgymnasium till hösten, men travintresset började långt tidigare. – Mamma har alltid hållit på med trav så då blev det att jag började med ponnytrav där jag red mycket montélopp, jag har bland annat blivit trea monté-SM och tvåa i ett lopp som heter Montémästarna, berättar Amanda. Tack vare karriären som ponnykusk och ryttare har Amanda samlat på sig mycket värdefulla erfarenheter som hon nu kan använda i storhästtravet där hon än så länge har hunnit med att rida tre stycken lopp. – Jag har lärt mig mycket från ponnytravet som till exempel hur voltning fungerar och när det blir strul med omstarter och så här och så har jag lärt mig hur man rider i loppen, att man ska respektera varandra, säger Amanda. Idag har hon ett eget varmblod, men den är inte längre någon tävlingshäst. – Hon har tävlat tidigare, men nu har jag henne bara som träningshäst åt mig själv, säger Amanda. Men Amanda tränar inte bara på hästen, hon vet hur viktigt det är att hålla sig i form för att orka rida lopp och tränar därför på skolans gym och så går hon långa promenader eller joggingrundor. För att stärka upp sin montésits brukar hon rida med korta läder hemma och stå upp i sadeln även då hästen skrittar. Amandas träningsfilosofi för hästarna är mycket dressyrträning under sadel kombinerat med tyngre träning som exempelvis backträning. En tränare hon skulle vilja åka till för att lära sig mer om hans träningsfilosofi är Jan-Olov Persson. Nu till hösten är det först och främst körlicens som gäller för Amanda vilket betyder att hon snart kommer ha både monté- och körlicens. Efter att hon har tagit studenten är drömmen att åka iväg till Frankrike för att jobba, helst då i ett montéstall, innan hon i framtiden vill ha ett eget träningsstall. Denna intervju kan man läsa på Ungatravets hemsida. Grattis Amanda!


Kommentarer
Postat av: Amanda Appelbro

Tack så mycket Sara :)!

2012-07-10 @ 17:19:43
URL: http://Monteryttarn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0