Veckans ämne är:

Är med i en grupp på Facebook som heter TRAVBLOGGAR där det är tjejer och killar som bloggar om sina travliv och som precis har börjat med att ha ett ämne att skriva om varje vecka och denna vecka är ämnet:

Berätta om din första kontakt med travsport. Hur, när och varför började du med trav?

Hur jag kom i kontakt med travhästar första gången var när min syster började jobba på Erikssunds säteri och då var jag 7-8år (1987-88)
Jag var med några gånger och fick då rida Freddes och Henkes lilla vita shettis, Bamse hette han om jag inte minns fel?. Men han va inte så snäll mot mig alla gånger hehe han kastade av mig ett antal gånger i skogen när vi var ute och red så jag fick rida hem på syrrans passhäst och hon fick ta ponnyn och en annan gång skenade han rakt in i stallet med mig men jag var lika lycklig för det.
Sedan skulle min systers ena passhäst säljas och det fanns en spekulant på honom och syrran gjorde ALLT för att våran familj skulle köpa hästen innan han hann bli såld till denna dam.
Vi ringde  pappa och terroriserade honom på jobbet x antal gånger och han satt i viktigt möte så tillslut ledsnade han på vårat tjat och våra krokodiltårar så han mer eller mindre skrek i luren - MEN SÄG ATT VI KÖPER HONOM DÅ!
Och så blev vi med en liten svart  2åring med stjärn e: Ideal du gazeau  u: Qvadis sund
bild lånad från google

Av denna häst blev det inget vettigt utan han fick senare bli ridhäst men vi hade mycke roligt med den hästen och jag kommer ihåg när pappa kom hem en dag och bad oss att gå ut på baksidan av huset och där hade han sadlat min trähäst hihi med en helt spruttans ny sadel med rött schabrak. MINNEN.
Gissa om vi blev glada.
Höll samtidigt på med ridning och hängde i massa olika stall.
Höll till på Bögs gård på järvafältet och fick chans att lära mig köra och fick ta licens på några shettisar där som jag sedan tävlade några lopp med.
Min dåvarande bästa vän Annelie Ahlblom och hennes familj ägde då russet Gräsman som  tävlade framgångsrikt så var ju mycket med henne i stallet och på tävlingar.

Sen till Gymnasiet så sökte jag till BERGA NATURBRUKSGYMNASIUM i västerhaninge där jag fortfarande är kvar men som Travinstruktör sedan 12 år tillbaka så jag har bott här på Berga i 15år vilket är helt underbart, vilket ställe vilken atmosfär.
Hästar, kor, grisar och trevligt folk hur bra får man ha det på sin arbetsplats? Ja jag njuter i alla fall!

Läste då Travinriktning och lärde mig massor.
Under mina år som elev fick vi åka på många praktiker och chans till att åka utomlands på praktik men jag va ju flygrädd så jag hamnade i Eskilstuna hos Håkan "Hockey" Ericsson vilket jag absolut inte ångrar han och hans personal lärde jag mig massor av bla att köra unghästar på "rätt" sätt.
Fick ta mycket ansvar och fick egna passhästar.
Bodde första gången i en sommarkåk på gården och andra gången bodde jag på Hockeys kontor på banan det var lite små läskigt att bo där helt själv men det var ju bara att bita ihop hehe.

Åkte även tillbaka dit på ännu en praktik lite senare, var även i 3an hos Olle Goop så lärorikt och alla handledare jag haft har varit helt fantastiska.

Vi åkte även med när skolans hästar startade och vi körde ponnylopp mot andra skolor varje år på Sundbyholm under Påsken.
Mina betyg kanske inte var lysande i dom teoretiska ämnena men jag fick göra det jag älskar och det är att hålla på med hästar och under skoltid dessutom.

Tog studenten 1997 och sedan började jag jobba ett par månader senare här på Berga och är fast!
Har säkert glömt massa saker att ta med men detta var i alla fall det stora hela.
Har ni frågor om detta så är det bara att fråga på, jag svarar så gott jag kan.


Vill man komma och hälsa på oss och se sig omkring eller är intresserad av att söka hit så är det bara att kontakta mig eller gå in på våran hemsida som ni finner på första sidan under "Länkar"
Annars är ni varmt välkomna till BERGADAGARNA som är den 2-3 JUNI mellan 10-15 där vi visar upp gården och har uppvisningar och det säljs massa handarbeten och annat skoj.
Brukar vara jätte trevligt.

Kram Sara

Kommentarer
Postat av: Kaka

Å va skoj å läsa om din resa (även om ja redan visste d mesta)

Men... Nog skjutton tog du väll studenten 2000 ;-)

Ja släpade ju ett år å tog den iaf 2001

KRAM

2012-04-16 @ 17:45:04
Postat av: Travsara

Kaka du har rätt jag tog studenten 2000.

2012-04-16 @ 18:22:34
Postat av: natta

du har så fin design! Älskar headern :)

2012-04-16 @ 19:11:38
URL: http://nathalieling.blogspot.com
Postat av: marina --- montéryttare

visst var det roligt med et ämne i veckan, har inte börjat skriva på mitt än ;)

Är själv uppvuxen i sollentuna (töjnan/tureberg och sollentuna ridklubb) så man har ju ridit och h'ngt en hel del på järvafältet.. var hade ni hästarna då? på själva bögs gård där islänningarna är lr?

2012-04-16 @ 23:18:24
URL: http://marinasmonte.blogg.se/
Postat av: Travsara

Jag red oxå på SORK haha Friskus va min favorit hängde i det stallet hela tiden.. Ja det är islänningar på Bögs Gård nu men samma som äger fortfarande.

2012-04-17 @ 13:45:47
Postat av: marina --- montéryttare

men åhh! Friskus var den första jag red!!!

Naron var min favorit men du kanske inte red där då?

kommer du ihåg avkastarkungen Oliwer då, och snobben och lilla anjola =)

2012-04-17 @ 21:22:31
URL: http://marinasmonte.blogg.se/
Postat av: Travsara

Anjola kommer jag ihåg men inte dom andra. Micha en vit liten ponny var den första jag red där och sen kom jag ihåg en storhäst (fux) som hette Master.

Maggan och Ewa va ridlärare,Maggan va super gullig med alla ungar.

2012-04-30 @ 11:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0