Opus hos Tandläkaren

Som jag befarade såg inte Opus mun så bra ut.
Han har fått tryck från bettet han använt ett tag och han hade sår i kinder och tunga. 
Men nu är det åtgärdat och jag går tillbaka till  hans tredeladebett som jag alltid kört honom på.
Han får absolut inte ha tvådelade bett eller crescendo enligt veterinären, ev bara vid start.
Hästodontologen mätte Opus mun så att rätt längd används, han ska ha 11,5cm och visade hur löst bettet ska sitta i sidstycket. Han bör även ha bettlyftare en tid.
Han ska nu ridas i två veckor bettlöst så att munnen får läka.
Tänk på att minst en gång om året undersöka era hästar i munnen av veterinär eller hästodontolog.
Emmie,Melinda och Julia var med och lyssnade och frågade massa bra frågor.

Julia och Opus utanför kliniken

Inte lätt å hålla upp läppen när man fått lugnande.


Här på hans högra sida var det ett kanska stort sår i kinden



Tack för ett superjobb med både häst och elever👏🏻
Emmi, Ebba,Stella har motionerat och kört jobb med hästarna idag.
Felicia har schamponerat hästarna som ska till valla i morgon och vi packade sakerna på morgonen.
När vi kom hem gjorde tjejerna stallet och jag röjde och städade selkammaren .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0