Merri på kliniken

I onsdags upptäckte eleverna att Merri var halt när hon skulle gå ut till hagen på morgonen.
Vi har gjort de undersökningar vi kan göra själva hemma som att ta av skorna och klämma igenom hovarna för att utesluta hovböld, palperat benen(känt igenom) mm. Vi hade även ut vår veterinär Marianne i måndags för att bedöma hältan. Vi beslutade att åka till klinik och röntga hoven så det inte var någon spricka eller liknande.


Fick en tid idag onsdag kl 08:00 på Evidensia stav.
Felicia A följde med och assisterade. Tack för hjälpen.

Undersökningen började med att Felicia visade Merri i skritt och trav i löpgången. Sedan bedövade vi bort hoven och väntade 5min och sedan sprang vi igen och då var hältan borta så på så sätt visste vi nu att hältan satt i hoven v.f.

Här bedövas hoven

Innan röntgen får hästen lugnande så dom står stilla.
Merri blev väldigt trött efter två lugnande sprutor då hon var lite för vaken efter den första.

Merri och  Felicia inne på röntgen.

Det fanns inga skelett skador vilket var jätte skönt.
Så här kan en röntgenbild se ut, detta är Merris friska hov h.fram


Hon behandlades i hovleden och ska stå på box i 6dagar sedan sjukhage 1vecka innan det är dax för återbesök den 25/11 kl 08:00

Bandaget ska sitta på i en vecka.

Hemma i stallet tog Jenny A hand om mina ettor som hann med alla uppgifter jag skrivit att dom skulle göra på förmiddagen. Bra jobbat!

Efter lunch körde och red vi på flisen.
Det gick superbra. Alla är så duktiga.
Medan eleverna selade hann jag klippa Opus som såg ut som en Björn.
Vi körde:
Tattan- Ebba,Sara 
Blomman-Molly D
Santana- Molly F
Fresa-Emma
Red:
Lucky-Stella
Lena-Josefine

Efter att vi kört klart och eleverna duschade sina hästar så gick jag ner och longerade Holly med Helstängt och det gick kanon.
Bilden tagen från film därav den usla kvalitén.

Efter det smörjdes det selar, tvättades vagnar och fodrades eftermiddag.

När eleverna slutat för dagen fick Joppe lite extra kärlek.
Han fick lite massage med den nya apparaten jag köpt åt älsklingarna. Tror ni dom kommer gilla den?
Jag vet i alla fall att Joppe tyckte det var jätte skönt.
Tycker det är viktigt att pyssla med hästarna så dom blir lite extra glada och tycker livet är toppen.

Nacken masseras
Rumpan får sig en omgång


Jag är jätteglad att intresset var så stort för föreläsningen om Kolik den 17/11 i Uppsala. Bussen full med intresserade elever.

Trevlig kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0