Klinikbesök

I morse åkte jag och Victoria till kliniken i Stav med Ödla och Lady.
Börjar med att berätta om vad vi gjorde med Ödla.

Veterinär David började med att känna igenom hennes ben och sedan böjde han henne runt om. hon visade hälta på vänsterfram kota. Han bedövade bort kotan för att försäkra sig om att det var just där det satt, så efter 15-20min sprang vi med henne igen och ingen hälta syntes längre.
Sedan ultraljudade vi båda frambenen då jag tyckte hon fått lite "banansena" på höger framben och David tyckte hon var lite svälld högt upp på vänsterfram.



Han hittade minimaliska förändringar på ytliga böjsenorna på båda fram men det var inget att snacka om då hon ändå ska behandlas i kotan och vila i tre veckor till att börja med.
När vi var klara behandlades kotan vänster fram.
Så nu väntar vila och sedan återbesök.
Kan ju tala om att snälla lilla Ödla var ett monster på kliniken..... Hon som alltid är så lugn å fin var helt vild så hon fick tre doser med lugnande medel haha.


Då byter vi till Lady.

Tråkigare besked med henne tyvärr.

Hon var jätte halt i fredags och svullen i sin högra has.
Så jag ringde direkt och bokade tid till henne.
Hon har fått bo inne i helgen men svullnaden finns kvar.


Victoria visade henne i skritt och trav och sedan direkt in på röntgen där det tyvärr visade att hon har en fraktur på insidan av hasen.
Det som gäller nu är att hon har strikt Boxvila i 10 dagar och sedan återbesök och diskussion om eventuell operation är möjlig och hur hon i sånna fall kan fungera efter en operation.

Så inget är bestämt utan vi alla får ha is i magen och hålla tummarna för våran fina Åsna.

 Nedan ser ni bilderna från röntgen.
På den undre bilden som jag zoomat in ser ni på höger sida ett område som är lite "luddigt" det är där själva skadan är. Om ni vill att jag pekar och berättar så får ni komma ner till stallet tisdag eller torsdag så visar jag gärna bilderna på datorn.



Tack Victoria för bra jobb och du fick även beröm av veterinär David som tyckte du visade hästarna på ett bra sätt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0