Surfinia

Vart ska man börja? Jag tar det från dag 1 med denna underbara häst.

Vi fick erbjudande om ett 6årigt sto som ägarna get upp med då dom inte tyckte hon presterade. Vi hade haft några hästar innan från samma uppfödare så vi tog hem henne på vinnst och förlust.
Hem kom en stor tanks men trevlig och med otroligt snälla ögon.
Första körturen:
Jag gjorde ordning henne och släppte loss,då fick jag nästan mig en resa direkt, jag fick springa ut efter henne å kasta mig upp i vagnen sedan var det bara att ta plats i ryggläge i vagnen.
Hon var totalt sönder stressad och jag låg i vagnen många veckor och grät med skakande armar i skritt!
Ja hon var så stark så jag undrade hur det här skulle gå.
Men efter månader av slit gick det äntligen att jogga henne någorlunda sansat utan att vara helt slut när man kom in.
Sedan började hon lugna ner sig lite och hon fick börja gå fort på rakan och man kände vilket tryck det fanns i henne och hon älskade att träna.
Man märkte när hon började komma i form för då började hon bitas haha.
Vi startade henne i både sulky och mont'e lopp.
Jim Oscarsson vann med henne på Sundbyholm och kommentarerna vi fick var - om ni fått henne tidigare hade ni haft en V75 häst! -Hon är vass -vilket tryck det  var i henne mm
Ja hon startade på och var alltid placerad utom 2ggr om jag inte minns fel ena gången satt Elin Gustafsson fast invändigt med henne på Solvalla och jag körde galopp på Gävle men det visade sig dagen efter att hon var halt höger fram men hon är så hård i huvudet att hon inte visade något utan hon hoppade och det gjorde hon ALDRIG!
Jag var 3a med henne på Solvalla i ett lärlingslopp och det var varje gång med skräckblandad förtjusning man körde henne då hon var så sjukt stark så du hade ont i hela kroppen. 
Hon tävlade bäst i mont'e där hon var med i uttagnings loppet till Sverigeloppet Mont'e på Solvalla. Hon vann uttagningen efter en riktigt rafflande upploppsstrid. Jenny Simonsson satt i sadel på henne och hon jobbade oxå på skolan. Vilken underbar människa du är Jenny. Många saknar dig här på Berga men vi förstår att du hade långt att åka hit varje dag och att det var tufft att veckopendla och vara borta från familjen.
Eftersom hon vann loppet fick hon representera Solvalla i finalen.
Hon fick som vanligt dåligt spår, hon prenumererade på spår 8 bakom bilen. I finalen blev hon 5a.
Hon tävlade på och åren gick nu blev hon 9 år och vi bestämde oss för att betäcka henne.

Hon betäcktes med Lönshults Danne och sedan den 21maj föddes våran första egna avkomma Blomman, ett välskapt sto med raka och fina ben, mycket tecken å såååå sockersöt.



Surfinia var jätte duktig vid fölningen och allt gick som smort.



Efter 2-3 dagar blev Surfinia jätte aggressiv då hon inte visste hur hon skulle försvara sin första avkomma mot oss. Jag fick sätta en krok längst ut på ett kvastskaft och fiska in henne i grimman då gick det bra men hon släppte inte in någon i boxen. Hon sparkade ur mig ur boxen,dock lyckades hon aldrig träffa mig.
En gång fick hon tag i min tumme och vägrade släppa taget så jag flög runt som en vante och trodde hon skulle bita av mig fingret.

Hon avvandes från  Surfinia och Surfinia blev sig själv igen.
Bergas Blomma HS som hon heter har haft lite otur i livets början då hon fick en inre infektion som satte sig på fästet till djupa böjsenan i hoven. Hon tränas för start som 3åring. Då hon är många månader efter andra 2åringar i träningen då hon stod på sjukhus i 5vevkor och sedan på box i 3-4 månade efter det,



Vi bestämde att vi skulle försöka hitta någon som kunde ha henne som ridhäst då hon är gammal och lite för tuff för eleverna att köra.
Så på måndag får hon ny ägare en tjej som går i trean här på Berga och hon kommer inte flytta långt utan bara ner till elevstallet så jag kommer få se henne och det känns skönt och jag vet att hon är i goda händer och kommer få ett fantastiskt liv.
Lycka till med "min"stora tjej!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0